VIRTUALNA
SOBA
IZLOŽBA
ANTUN I STJEPAN RADIĆ
Za prelazak na sljedeći pano koristite strelice na tipkovnici
Trebarjevo Desno, selo na obali Save, najviše je proslavilo djelovanje braće Radić, Antuna i Stjepana.
Plodovi njihove velike ostavštine sežu sve do današnjih dana.
SINOVI TREBARJEVA
Poštovani posjetitelji,
pred
Vama
je
virtualna
izložba
„Antun
i
Stjepan
Radić
–
sinovi
Trebarjeva“
koja
je
ostvarena
u
suradnji
Kulturnoga
centra
braće
Radić
i
Gradskog
muzeja
Sisak.
Predstavlja
presjek
života
Desnog
Trebarjeva
s
kraja
19.
i
početka
20.
stoljeća,
kao
i
njegovih
sinova
Antuna i Stjepana Radića.
Predstaviti
život
i
djelo
sinova
Trebarjeva,
Antuna
i
Stjepana
Radića,
nemoguće je ako se ne predstavi Posavina, njezini ljudi i običaji.
Životi
ovih
hrvatskih
velikana
isprepleteni
su,
poput
tradicionalnog
posavskog
veza
s
krajem
iz
kojeg
su
potekli.
S
krajem
u
kojem
su
dobili
temelje
ljubavi
i
razumijevanja
prema
hrvatskom
čovjeku,
seljaku
koji
je
generacijama
živio
i
umirao,
gradio
i
branio
svoj
trud,
muku i svoju vjeru na obalama rijeke Save.
Iako
su
Radići
živjeli
i
djelovali,
a
time
i
pripadali
velikim
europskim
gradovima,
kulturnim
i
intelektualnim
središtima
tadašnje
Europe,
neupitno
je
da
su
svoju
snagu,
osjećaj
za
pravicu
i
hrabrost
crpili
upravo
iz
plodnog
tla
hrvatske
Posavine.
Upravo
to
je,
uz
njihovu
žrtvu
i
najveća
ostavština
hrvatskom
narodu.
Spoznaja
da
narod
koji
ima
svoje
korijenje
duboko
u
zemlji,
u
selu,
u
običajima
i
kulturi
može
baš
poput
stoljetnih
posavskih
hrastova
preživjeti
sva
nevremena
povijesti.
Proučavanjem
života
i
djela
braće
Radić
ne
dobivamo
samo
puke
informacije
o
prošlosti
Hrvata
i
hrvatskog
sela.
Nauk
braće
Radić
je
daleko
više
od
lekcije
iz
turbulentne
povijesti,
on
je
i
nauk
o
budućnosti
hrvatskog
sela,
hrvatskog
čovjeka,
a
i
time
hrvatske
države.
I
zato
možemo
biti
sigurni
da
nas
naši
stari,
velikani
poput
Antuna
i
Stjepana
Radića,
ali
i
obični
ljudi,
nisu
iznevjerili
nego
su
nam
ostavili
u
zalog
veliko
bogatstvo
koje
mi
ne
smijemo
prepustiti
vremenu.
Bogatstvo
koje
moramo
sačuvati,
ali
i
stvarati
nove
vrijednosti
za
buduće generacije.
To
je
najbolji
način
da
hrvatsko
selo
i
hrvatski
narod
doživi
preporod
za koji su se Radići borili cijeli svoj život i za koji su taj život i dali.
Uvod
Univ.spec.pol.
Jasmina Jovev
, dipl.nov.
ravnateljica Kulturnog centra
Trebarjevo
Desno
selo
na
obali
Save,
najviše
je
proslavilo
djelovanje
braće
Radić,
Antuna
i
Stjepana.
Plodovi
njihove
velike
ostavštine
sežu
sve
do
današnjih
dana.
Prvi
podaci
o
selu
Trebarjevu
Desnom
vezani
su
uz
župu
Martinska
Ves
koju
je
osnovala
za
svoje
kmetove
velikaška
porodica
Chopor
(Čupor)
koja
je
tu
imala
svoje
posjede.
Župa
se
spominje
već
1334.g.
u
popisu
župa,
a
1696.g.
navodi
se
i
selo
Trebarjevo
koje
spada
između
ostalih u tu župu.
Trebarjevo
je
nastalo
na
krečevini,
na
mjestu
izloženom
stalnim
provalama
vode,
poplavama.
Ljudi
iz
ovog
kraja
uvijek
su
se
borili
s
vodom
i
stradavali
od
nje.
Kao
što
su
zajedno
spašavali
selo
od
vatre
tako
su
zajedno
obavljali
i
veće
poslove:
vozili
gnoj,
kopali,
kosili,
pretvarali
konoplju
u
predivo,
a
pogotovo
brali
kukuruz,
i
to
sve
uz
pjesmu i veselje.
Autorstvo
ljudi
iz
sredine
kao
što
su
to
prinosi
ovdašnjih
zapisivača
su
bez
usporedbe
danas,
jer
su
to
zapisi
samih
seljaka
u
doba
života
kulture
koju
žive
i
prezentiraju.
Prikaz
života
kroz
zapisivače
predstavlja
običajima
obilježeno
prošlo
vrijeme,
nepretenciozan
način
i
činjenice
iz
doživljenog
iskustva.
Apsolutno
pozitivna
strana
je
i
svojevrsni
kontinuitet
praćenja
koji
ovdje
postoji
kao
uzročno-posljedična
veza.
Autori
su
nam
dali
prednosti
originalnih
stanovnika
i
pisanja
iz
prve
ruke.
Držali
su
se
onoga
-
što
točnije
iznositi
i
sve
pojedinosti
o
životu
i
seljačkoj
kulturi.
Upravo
oni
koji
poznaju
narod
-
kako
bi
etnologija
uspjela
doći
do
odgovora
na
određena
pitanja.
Jedan
od
najinteresantnijih
likova
žena
stvaralaca
na
području
narodne baštine svakako je Kata Jančerova.
Život sela i seoski zapisivači
Desno Trebarjevo
Hrvatska
pučka
etnografkinja
(Trebarjevo
Desno,
25.
studenoga
1876.
-
Trebarjevo
Desno,
8.ožujka
1953.).
Po
uputama
svojega
brata
Antuna
Radića
u
lokalnom
je
govoru
slikovito
opisala
mnogobrojne
etnografske
pojave
i
kulturnu
tradiciju
rodnoga
sela.
Monografija
Trebarjevo
,
u
izdanju
Zbornika
za
narodni
život
i
običaje
Južnih
Slavena
(1898.,
1901.),
autentičan
je
izvor
o
seljačkome
životu
sisačke Posavine s kraja 19. stoljeća.
Otac
Imbro
Radić
živio
je
u
staroj
zadruzi
Radićevoj
u
Trebarjevu
do
svoje
21.
godine.
Sa
svojom
ženom
Janom
oženio
se
26.
siječnja
1853.
godine.
U
procesu
raspada
zadruga
dobio
je
malo
zemlje
ali
je
uspio
utrostručiti
svoje
imanje
za
života.
Radi
unapređenja
svog
gospodarstva
Imbro si je sagradio i vodenicu.
U
24
godine
Jana
mu
je
rodila
jedanaestoro
djece
i
odgojila
devetero,
tri
kćeri
i
šestoricu
sinova.
Rodom
iz
zadruge
Posilovića,
Željezno
Desno,
bila je sitna ali nadarena govorom.
Katarina
Ana,
jedanaesto
i
najmlađe
dijete,
miljenica
sve
svoje
braće,
a
naročito
brata
Antuna.
Živjela
je
u
Trebarjevu
sve
do
svoje
smrti.
Udala
se
za
Imbru
Jančera
iz
istog
sela
i
imala
s
njim
petero
djece,
četiri
kćeri
i
sina.
Naradila
se
u
životu
na
svom
imanju,
ali
je
uz
to
uspjela
–
pod
vodstvom
i
uputama
svog
brata,
po
njegovoj
glasovitoj
Osnovi
za
sabiranje
i
proučavanje
građe
o
narodnom
životu
,
sabrati
mnogo
građe
iz
života
samog
sela
i
njegove
okolice.
Njeni
opisi
tiskani
su
još
za
života
Antunovog
u
tri
knjige
Zbornika
za
narodni život i običaje Južnih slavena
.
KATA JANČEROVA, Jančir
(Jajnčerova, Janjčir)
Kata Jančerova, autorica monografije Trebarjevo
Brat
Antun,
urednik
Zbornika
,
nije
joj
pomogao
u
novcu
već
joj
je
dao
svoju
Osnovu
i
uputio
je
kako
će
pisati.
Kata
je
pisala
oko
dvije
godine,
ali
monografiju
nije
nikada
završila.
Jedan
dio
je
tiskan
u
svesku
III
1898.
godine,
a
drugi
u
knjizi
VI
1901.
godine
Zbornika
za
narodni
život
i
običaje
južnih
Slavena
.
Ostatak
rukopisa
se
čuvao
u
Etnološkom
zavodu
tadašnje
JAZU,
poslije
HAZU
u Zagrebu.
Na
150
objavljenih
stranica
pisala
je
o
različitim
temama:
svakidašnji
običaji,
običaji
kod
gospodarskih
i
zajedničkih
poslova
i
pravni
običaji.
O
prirodi:
kraju
i
mjestu;
vodi,
zemlji,
zraku
i
vremenu;
tlu,
zemlji,
poplavama;
bilju
i
životinjama.
O
životnim
potrepštinama,
selu
i
okolini;
kući,
dvorištu
i
pokućstvu,
gospodarskim
zgradama
i
gospodarstvu.
O
odijelu
i
obući:
od
odijela
za
djecu,
preko
muškog
do
ženskog
odijela.
Antun
Radić
je
etnologiji
namijenio
zadaću:
ona
mora
doći
do
općenitih
zakona
po
kojima
narod
živi
i
misli,
ali
i
naći
uzroke
tim
zakonima.
Iako
je
završila
samo
dva
razreda
pučke
škole
u
Martinskoj
Vesi
Kata
je
dala
veliki
doprinos
bilježenju
ovdašnjih
elemenata
tradicije
–
odnosno
prezentiranju
svoje
kulture
što
je
vidljivo
iz
samih
primjera.
Tekst Kate Jajnčerove o selu Trebarjevu objavljen u „Zborniku za narodni život i
običaje Južnih Slavena“, sv. III 1898. godine
OBIČAJI
KOD
JELA
(Gdje
se
kad
jede)
V
lete,
da
se
po
pole
dela,
onda
se
je
segde,
same
da
ne
čovek
gladen.
Gda
idu
ludi
jorat
na
daleke
pole,
onda
si
na
kole
odvezu
plug
i
krmu,
i
zemu
si
v
torbu
sira
i
kruva,
a
če
dojdu
žene
nakapat,
onda
donesu
one
kakve
rane.
Kad
ljudi
kose
sjenokoše,
sneja
donosi
košar
i
korbu.
Kad
žene
beru
bažul
po
čitav
dan,
nose
si
sobom
jesti:
v
jutre
se
naje
doma,
a
tam
si
zeme
krušca,
teru
jabučicu,
slivicu,
ili
brosku.
Kad
svet
bere
kukuruzu
–
saka
gospodarica
pred
brajne
pričuva
sira
i
jajec,
kej
družine
na
pole
pošne
pražetine
i
sira.
OBROCI
Prvi
obrok
ujutro
je
ruček,
a
zovu
ga
neki
i
froštuk.
Poldašni
jobrok
se
zove
južina,
a
negdi
i
jobed.
Trejti
jobrok
je
večera.
To je naša rana: v jutre žgance i za žganci, sirutke ili sira.
Za poldan si kuva gospodarica dve rane: kramper i zelje.
Za
mesojeđe
–
od
Božiča
do
fašejnka
i
od
Vuzma
do
Jendraša
– vrže gospodarica družine sakomu založaj mesca v ranu kuvat.
Sirotinja
kuva
kiselicu
za
ručak
i
bažulovu
juhu;
obično
se
jedu
u
korizmi.
NAROČITI
GOD
˗
Božič,
Vuzem,
Trojaki,
Sesvete
–
onda
se
kuvaju
tri
rane.
Onda
skuva
babica
na
kokoši
rezance,
ili
na
jejce
strajba,
razmuti
mele
i
to
pušća
nuter
frfliće.
Onda
tu
juvu
nose
prvu
na
stol,
onda
kramper,
onda
zelje,
onda
mese
kuvane,
onda
pečene
i
k
nemu
rena,
ili
cikle,
ili
namočene
vugorkov. Onda si nareže na tajneric i gibanice, ki si kej speče.
Umjetnički
izraz
cjelokupnog
teksta
je
svakako
u
govornim
dijelovima,
u
stilu
prepričavanja
–
domaći
jezik
i
govor.
Izvornost
zapisivača
i
dostupnost
izravno
zapisanog
i
opisanog
iskonskog
života.
Pripovjedačica
daje
vrlo
konkretne
primjere
i
kroz
doživljaje,
spominjanje
osoba
i
njihovih
djelatnosti,
ali
i
osobnih
karakteristika.
Izreke-poslovice,
način
komunikacije
i
obraćanja,
te
stupnjevanje
i
razlikovnosti
naglašene
unutar
zajednice,
domaći
i
gosti.
Nesumnjivo
je
da
su
za
etnologiju
veliki
značaj
kao
objedinjeno
gradivo
o
određenom
području
imale
monografije
nastale
na
prijelazu
19.
u
20.
stoljeće,
među
kojima
je
i
Trebarjevo
.
Ali
isto
tako
i
rijedak
doprinos
žene-autorice,
zapisivačice, istraživačice i prezenterice.
Dala
je
mnoštvo
podataka
iz
svakodnevnog
života
na
osnovu
razlikovnosti
na
kojoj
se
i
u
samim
uputama
Osnove
inzistiralo.
Njeni
prožeti
detaljima
opisi
ujedno
su
prikazivali
međuljudske
odnose,
poštivane
i
održavane,
makar
prešutne
običaje
sela,
položaj
žene
u
odnosu
na
muškarce
i
cjelokupnu
zajednicu,
zaboravljeno poštivanje vrijednosti ali i hijerarhiju u svemu.
Iz monografije „Trebarjevo“
Mlin na Savi i prizori iz svakodnevnog života
IVAN CVETKOVIĆ CEVEK
Seljak-zapisivač
kako
se
sam
nazivao,
entuzijast
i
dugogodišnji
suradnik
Gradskog
muzeja
Sisak
na
riječi
i
na
djelu.
Od
60-ih
godina
20.
stoljeća
predano
uvijek
spreman
na
suradnju
–
u
prilozima
i
sudjelovanju
u
prezentacijama
godišnjih
običaja
svog
rodnog
posavskog
kraja
i
Trebarjeva
koji su mu bili u srcu i duši, i peru.
..
Za
života
Antuna
i
Stjepana
Radića
narod
je
u
Trebarjevu
živio
pretežno
u
zadrugama.
Bilo
je
slučajeva
da
su
po
tri,
pa
čak
i
četiri
generacije
živjele
zajedno.
Zadruga
je
imala
svoga
gospodara
i
on
je
predstavljao
i
zastupao
zadrugu,
te
nalagao
što
će
tko
raditi
kroz
dan.
Njegova
žena
bila
je
gospodarica
i
uz
pomoć
nekoje
od
snaha
starala
se
o
jelu
i
drugim
kućanskim
poslovima.
Ostala
družina
bivala
je
raspoređena
na
druge
poslove kao npr. konjar, svinjar i ostalo.
Trebarjeve
je
navek
bile
imućne
i
napredne
sele.
Nu
bile
je
i
siromakov,
teri
su
celi
dan
kopali
za
deset
kil
kukuruze
ili
kosili
za
jenu
kilu
masti.
Neki
siromaki
čuvali
su
blage
na
paše
same
za
male
oblače…Kdo
je
imal
koprivu
za škrlakem bil je znak da oče služiti.
Nekad
su
se
u
Desnom
Trebarjevu
gradile
velike
zadružne
kuće-iže
(hiže).
I
kuće
i
gospodarski
objekti
radili
su
se
od
najboljeg
hrastovog
drveta,
kojeg
je
u
okolici
bilo
u
izobilju.
Sjekla
su
se
samo
krupna
debela
stabla,
visoka
i
ravna.
Kuće
su
bile
obično
podignute
na
trijem,
a
bila
je
i
koja
prizemnica.
Gradnja
prizemnica
se
izbjegavala
zbog
poplava,
pa
su
ih
gradile
samo
siromašnije
zadruge.
Starije
kuće
su
se
radile
od
oblica,
na
„hrvaški
vugel“
–
preklopljeni
krajevi,
a
novije
od
piljenih
planjki,
debelih
od
3-4
cola
i
na
„nemški vugel“ – otesani kraj.
U
prizemlju
su
bile
dvije
zatvorene
prostorije,
zvane
prva
i
zadnja
šuta,
a
između
njih
poluzatvorena
podiža.
Šute
su
služile
kao
spremište
ljetine,
a
podiža
kao
kolnica
ili
za
spremanje
poljodjelskog
alata.
S
boka
kuće
natkrivene
stepenice
vode
u
zatvoreni
ganjak
na
trijemu
iz
kojeg
se
ulazi
u
ostale
prostorije.
To
su
iža
ili
družinska
soba,
ižica
i
zadnja
iža.
Iža
je
najveća
prostorija
i
u
njoj
se
odvija
život
zadruge.
Ižica
je
kuhinja
i
spremište
živežnih
namirnica,
a
zadnja
iža
ili
komora
služila
je
za
spremanje
posteljine
i
odjeće
za
spavanje.
Na
kraju
ganjka
išlo
se
u
zahod.
Na
tavanu
se
dimilo
meso
i
spremao
kukuruz.
Pod
je
u
svim
prostorijama
bio
nabijen
ilovačom,
kao
i
stijene koje su bile i okrečene.
Dvorište
je
bilo
ograđeno
pletenom
ogradom.
U
velikim
zadrugama,
na
okućnici
bili
su
čardaci
–
manje
zgrade
za
bračne
parove.
Bile
su
to
još:
štala,
svinjac,
kokošinjac-kurečica,
bunar
s
kopanjem,
drvocijep
i
kuvarna
kao ljetna kuhinja, te krušna peć.
Len
i
konople,
retke
se
sad
uzgaja,
a
renše
je
to
delala
svaka
iža.
Obradom
i
preradom
lanenog
vlakna
bavile
su
se
žene.
Od
lanene
pređe
žene
su
tkale
na
razboju
platne
za
se
potrebe
svoje
ukućanov.
Često
putov
takve
platne
ukrašavale su vezom na ruke ili na razboju – prebiranjem.
Ivan Cvetković Cevek, kazivač – zapisivač iz Desnog Trebarjeva
Ljudi
su
nosili
domaću
nošnju
sve
do
kraja
Prvoga
svjetskoga
rata,
a
žene
do
sredine
20.
stoljeća.
Muška
nošnja
sastojala
se
od
rubače,
gaća
i
lajbeka,
a
ženska
od
opleća
ili
švabice,
zaslona/zastora
i
rubače.
Kao
pokrivalo
za
glavu,
žene
su
nosile
poculice
i
peče.
Kako
je
nošnja
bila
prostrana,
trebalo
je
potrošiti
mnogo
platna,
koje
je
slagano
i
skretano.
Na
nogama
su
nosili
opanke,
a
kasnije
cipele.
Imućniji
ljudi
nosili
su
kožure
i
čizme,
a
njihove
žene
zobune,
ćurke,
cabajke,
reklece,
a
kasnije
mentene
i
bogato ispunjene zastore.
Svetašna
nošnja
bila
je
od
lena,
a
svagdašnja
od
konopljenog
platna.
Postelina
je
bila
od
kudele,
a
koberi
od
vrlatje
pređe;
ne
predene
već
sukane
na
vrlec.
Vreće
su
bile
od
grubog
platna.
..
Godišnji
običaji:
VUZEM
–
VUZEMICA,
Uskrsni krijes
Još
za
dana
prve
(i
potle
večerne)
redile
su
se
vuzemice.
Vuzemica
se
redila
tak
da
su
se
četiri
veliki
drugi
(kolci)
zabili
v
zemnu.
I
med
ne
se
slagale
perušijne,
pleter,
konoplijne
i
druge
na
križ
i
čim
višeše,
jer
se
je
jake
gledele
i
pazile
nate
čija
vuzemica
bu
vekša.
Dole
se
vrgle
rastove
drv
ka
su
držala
duže
jogen,
na
kem
se
je
pekle
mese
i
pražila
jajca.
Deca
su
znala
pucati
z
rastovim
vuglenem.
Vuzemica
se
prižgala
kej
ranevše,
tj.
v
zorju.
Išle
se
k
vuzemice
veseleć
i
popevajuć.
Pila
se
rakija,
susedi
su
čestitali
pisani
vuzem.
Znali
su
i
tamburaši
dojti
k
vuzemice,
pa
se
je
negde
slavile
do
jutra,
čak
do
rane
meše.
KAPUTIĆ, Martinska Ves, 20. stoljeće
Ženski
gornji
odjevni
predmet
od
debljeg
materijala:
samt,
pliš.
Svijetlo
smeđe
boje,
vuče
na
sivkasto.
Nosi
se
kao
zimski
kaputić
na
osnovnu
nošnju.
Ima
pet
većih
sivkastosmeđih
gumba.
Sa
strane
dva
džepa
postavljena
ukoso.
Remen
sa
crvenim
plastičnim
kopčama
–
veže
se
u
struku,
a
tako
je
i
krojena.
Širina
donjeg
dijela
je
u
faldama.
Poseban
dodatak
na
kragni
–
našiveni
lila
cvjetići.
VL:
Gradski
muzej
Sisak NV. Oznaka:510:SIK 2793
RUBAČA, Martinska Ves, 20. stoljeće
Suknja
od
domaćeg
lanenog
grubljeg
platna.
Sastavljena
je
od
5
pola
od
kojih
je
prednja
bez
ukrasa.
Složena
je
u
nabore,
a
u
struku
je
skupljena
i
veže
se
ošvicom.
Pri
dnu
rubače
je
našiven
cvjetni
motiv
roza
i
žutom
svilom
oko
kojih
su
konture
cvjetova
i
sitne
kružnice
izvedene
tehnikom
tveza
i
bijelim
koncem.
Rubača
pri
dnu
završava
valovito.
VL.
Gradski
muzej
Sisak, INV.oznaka:510:SIK 80
ZASTOR,
Martinska Ves, 20. stoljeće
Pregača
od
domaćeg
lanenog
platna
koja
je
sastavljena
od
dvije
pole.
Zastor
je
složen
u
nabore,
skupljen
u
struku
i
veže
se
ošvicom.
Motiv
je
krupan
i
prebiran,
ruže
rađene
svilom
crvene,
žute,
tamnoplave
i
bordo
crvene
boje.
Zastor
je
obrubljen
čipkom.
VL.Gradski
muzej
Sisak, NV.oznaka:510:SIK 79
MUŠKA RUBAČA, Martinska Ves, 20.
stoljeće
Muška
košulja
od
domaćeg
lanenog
platna.
Prednjica
i
leđa
su
oko
vratna
sitno
nabrani.
Oko
vrata
su
skupljeni
uspravnim
ovratnikom
koja
završava
tvezenom
čipkom.
Rukavi
su
široki,
dolje
su
skupljeni
kolirićem
i
kopčaju
se.
Na
rubu
kolirića
je
tvezena
čipka.
Do
polovice
prednjica
je
raspor
i
„falda“
vezena
tehnikom
tveza
po
tvezu
bijelim
pamukom
i
stiliziranom
cvjetnom
ornamentikom.
Kopča
se
bijelim
gumbima.
VL.
Gradski
muzej
Sisak, INV.oznaka: 510:SIK 77
GAČE, Martinska Ves, 1940. god.
Muške
gače
od
domaćeg
lanenog
platna.
Nogavice
su
od
jedne
pole,
šav
je
na
unutarnjoj
strani.
Između
nogavica
je
umetnuto
kvadratično
platno
„turi“,
sprijeda
ima
raspor
i
veže
se
gačnjakom.
Jedini
ukras
su
rojte
–
rese
na
rubu
nogavica.
Gače
je
izradila
Bara
Kovačić.
VL.Gradski
muzej Sisak, INV.oznaka:510:SIK 1683
OPANCI, oko 1961. god.
Muški opanci zvani kapičari izrađeni su od
crne kože, a džon je od smeđe kože.
Opanak je potpuno zatvoren. S prednje
strane ima kao mali jezik, a vrh mu je rupast.
Ima dugo remenje koje se obavija oko nogu.
VL. Gradski muzej Sisak,
INV.oznaka:510:SIK809/2
Antun
Radić
rođen
je
11.
lipnja
1868.
godine
u
selu
Trebarjevo
Desno
kraj
Siska,
kao
osmo
dijete
u
obitelji
Imbre
i
Ane
(zvana:
Jana)
Radić.
Upravo
je
njegova
majka
imala
veliki
utjecaj
na
Antunovo
daljnje
djelovanje
jer
se
uvijek
zalagala
za
seljačka
prava.
Antun
Radić
je
bio
hrvatski
etnolog,
političar
i
publicist.
Osnovnu
školu
pohađao
je
u
Martinskoj
Vesi
kod
Siska,
a
tijekom
osnovnoškolskog
školovanja
Radić
je
bio
najbolji
učenik
ne
samo
u
svom
razredu
već
i
u
školi
općenito.
Bio
je
staložen,
marljiv,
znatiželjan,
dobar
i
uzoran
učenik.
Nakon
završene
osnovne
škole
imao
je
silnu
želju
nastaviti
daljnje
školovanje.
Iako
su
roditelji
oklijevali
u
odluci
jer
nisu
imali
novca
za
smještaj,
hranu,
školske
potrepštine
i
školarinu,
ipak
su
popustili
i
Antuna
poslali
u
Zagreb
jer
su
shvaćali
važnost
pismenosti
i
obrazovanja,
gdje
je
upisao
Zagrebačku,
gornjogradsku
klasičnu
gimnaziju početkom školske 1881./82. godine.
Nakon
završetka
gimnazijskog
obrazovanja,
školovanje
je
odlučio
nastaviti
na
zagrebačkom
Sveučilištu.
Godine
1888.
počinje
studirati
slavistiku
i
klasičnu
filologiju
u
Zagrebu,
a
kako
je
govorio
ruski,
njemački,
francuski
i
talijanski
jezik,
školsku
godinu
1891./92.
školovao
se
u
Beču.
Tijekom
studija
poseban
interes
pokazuje
za
rusku
književnost.
U
djelima
ruskih
pisaca
uočava
odnos
između
„inteligencije“
i
„naroda“,
odnos
„inteligencije“
prema
narodnoj
kulturi
te
ističe
tendenciju
ruskih
književnika
za
rješavanje
teškog
položaja
ruskog
seljaka.
Upravo
to
postaje
misao
vodilja
njegovog
daljnjeg
osobnog,
ali
i
političkog djelovanja.
Doktorirao
je
na
zagrebačkom
Filozofskom
fakultetu
1892.
godine
temom
O
nekim
eshatološkijem
motivima
u
hrvatskoj
književnosti.
Neposredno
nakon
doktorata,
počevši
od
2.
studenog
1892.
godine,
Antun
Radić
postavljen
je
za
profesora
gimnazije
u
Osijeku
gdje
je
predavao
hrvatski
i
latinski
jezik.
Od
10.
veljače
1893.
godine
premješten
je
s
osječke
na
požešku
gimnaziju,
no
u
Požegi
se
nije
zadržao
dugo.
Već
20.
kolovoza
iste
godine
dobiva
premještaj
na
varaždinsku
gimnaziju.
U
Varaždinu
je
oženio
svoju
dugogodišnju
djevojku
Vilmu
Vidulović
koja
je
do
tada
bila
upraviteljica
Gradske
više
djevojačke
škole.
Nedugo
nakon
vjenčanja,
Antun
Radić
postaje
upraviteljem
Gradskog
ženskog
liceja
u
Varaždinu
gdje
je
ujedno
predavao
hrvatski,
francuski
i
matematiku.
Zbog
svojevrsnog
političkog
sukoba
i
nepokoravnja
tadašnjem
županu
Varaždinske
županije,
10.
kolovoza
1895.
godine
premješten
je
na
zagrebačku
gornjogradsku gimnaziju.
Iako
je
svoju
službu
obavljao
savjesno
i
stručno,
zbog
javno
iskazanog
oporbenog
stava
na
biralištu
dobiva
premještaj
u
Gospić. Odbivši premještaj u Gospić ostaje bez posla.
Vođen
mišlju
i
željom
za
obrazovanjem
i
prosvjećivanjem
hrvatskog
seljaštva
koje
je
krajem
19.
i
početkom
20.
stoljeća
bilo
politički
obespravljeno
i
podređeno
te
gospodarski
potpuno
iscrpljeno,
smatrao
je
da
se
trebaju
uvesti
promjene
te
da
seljaštvo
prije
svega
treba
obrazovati.
S
tim
je
ciljem
1899.
godine
pokrenuo
i
prvi
hrvatski
časopis
namijenjen
seljaštvu
Dom.
List
hrvatskom
seljaku
za
razgovor
i
nauk
čiji
je
prvi
broj
objavljen
15.
prosinca
1899.
godine
u
kojem
posebice
ističe
bogatstvo
i
značenje
hrvatske
tradicijske
kulture.
Časopis
je
u
kontinuitetu kao polumjesečnik izlazio sve do 1904. godine.
Od
1901.-1909.
godine
obnaša
tajničku
dužnost
u
Matici
hrvatskoj
i
uređuje
Matičin
časopis
Glas
Matice
hrvatske
koji
je
izlazio od 1906.-1909. godine
Iako
je
u
hrvatskom
puku
njegovo
političko
djelovanje
manje
poznato,
valja
također
istaknuti
kako
je
njegov
obol
u
osnivanju
Hrvatske
pučke
seljačke
stranke
bio
velik.
Uvijek
je
isticao
potrebu
za
osnivanjem
političke
stranke
koja
bi
zastupala
interese
seljaka.
Upravo
je
u
časopisu
Dom
još
1902.
godine
objavio
svojevrsni
programatski
članak
O
hrvatskoj
seljačkoj
stranci
u
kojem
poziva
seljake
da
se
pobrinu
za
sebe
te
navodi:
„Vrijeme
je
već
da
se
sami
seljaci
za
sebe
postaraju.
Već
je
dosta
tog
pisanja
i
govorenja,
što
se
vidi
i
čuje
od
naše
gospode:
naš
mili,
naš
ljubljeni,
naš
mukotrpni,
naš
mučenički,
naš
na
krst
razapet
narod.
Tog
je
već
dosta
i
previše,
i
što
se
više
toga
čita
i
čuje, to je tome milom i ljubljenom narodu sve to gore.“
S
vremenom
je
ta
Radićeva
misao
evoluirala
prema
ideji
političkoga
organiziranja
hrvatskoga
seljaštva
te
je
zajedno
s
bratom
Stjepanom
dvije
godine
kasnije,
točnije
1904.
godine,
utemeljio
Hrvatsku
pučku
seljačku
stranku.
Sudjelovao
je
u
izradi
stranačkoga
programa,
osnivanju
mreže
lokalnih
podružnica
te
pripremanju
glavnih
skupština
stranke,
a
kao
kandidat
stranke
u
tri
je
navrata
bio
i
zastupnik
u
Hrvatskom
saboru,
od
1910.
do
1913. godine.
Od
tada
pa
sve
do
1917.
godine
uzdržavao
se
isključivo
pisanjem,
ponajviše
u
Hrvatskom
narodu
,
Hrvatskim
novinama
iz
Virja,
u
Domu
,
glasilu
HPSS
te
u
časopisu
Obzor
.
U
državnu
je
službu
ponovno
primljen
1917.
godine
te
je
godinu
i
pol
radio
kao
profesor
gornjogradske
gimnazije
u
Zagrebu.
Umro
je
10.
veljače 1919. godine.
Život i rad Antuna Radića
Klikni na sliku
Antun
Radić
je
vrlo
rano
počeo
proučavati
narodni
život
i
običaje
te
seljačku
kulturu,
s
ciljem
potrage
za
hrvatskim
nacionalnim
identitetom
i
jačanja
istog.
Isticao
je
kako
narod,
čiju
su
glavninu
sačinjavali
seljaci,
ima
i
oduvijek
je
imao
svoju
kulturu.
Hrvatska
seljačka
kultura
je
bila
vidljiva
u
raznolikosti
i
bogatstvu
izričaja,
narodnih
nošnji,
oblicima
zabave
u
seoskim
umotvorinama
(razne
pjesme,
pripovijetke,
zagonetke,
poslovice),
u
običajima
i
naposljetku
u
samoj
raznolikosti
i
bogatstvu
života
koji
seljak
živi.
Iako
je
njegovo
etnološko
djelovanje
trajalo
samo
nekoliko
godina
(od
1896.-1902.),
utemeljitelj
je
hrvatske
etnologije
kao
samostalne znanosti.
Dok
je
Stjepan
putovao
kroz
slovenske
zemlje
te
kroz
Hrvatsko
Primorje
i
Istru,
Antun
mu
je
pisao
neka
bilježi
sve
što
vidi,
neka
promatra
uzroke
„bolim
i
patnjam
narodnim“
,
da
uoči
„s
česa
narod
trpi“
,
kao
i
čemu
se
narod
raduje
i
u
„čem
su
narodni
ideali“
.
Oduvijek
je
smatrao
kako
vlastita
zapažanja
pružaju
najbolji
uvid
u
bit
stvari
te
je
Stjepanu
naglašavao
„što
čovjek
sam
opazi,
najviše
vriedi“
.
Vrlo
značajnu
ulogu
u
prikupljanju
hrvatske
narodne
poezije
imala
je
i
Matica
hrvatska,
a
velik
interes
za
prikupljanje
etnografske
građe
pokazuje
i
Jugoslavenska
akademija
znanosti
i
umjetnosti
(JAZU).
Iako
već
1895.
godine
počinje
inicijativa
za
prikupljanje
etnografske
građe
na
terenu
i
pokretanje
etnografskog
zbornika,
to
je
ostvareno u potpunosti tek krajem 1896. godine.
Početkom
1897.
godine
je
odlučeno
da
će
se
zbornik
zvati
Zbornik
za
narodni
život
i
običaje
Južnih
Slavena
čiji
je
glavni
urednik
bio
Ivan
Milčetić,
a
otisnut
je
polovicom
iste
godine.
U
prvom
svesku
Zbornika
koji
je
bio
objavljen
1896.
godine
na
386
stranica,
objavljen
je
niz
priloga
običajima
i
načinu
života
hrvatskog
seljaka
–
prilozi
o
ženidbenim
običajima,
narodnom
vjerovanju,
smrti,
narodnim
jelima,
o
igrama,
plesovima
i
slično.
U
svom
članku
naziva
Iz
naroda
za
narod
,
Radić
naglašava
kako
školovani
ljudi
imaju
svoju
pravu
vrijednost
i
snagu
tek
ako
su
povezani
sa
svojim
narodom.
U
slijedećem
članku
Dva
družtva
,
Radić
upozorava
na
problem
kontinuiranog
širenja
kulture
tuđinstva.
Ističe
kako
„
narodi
vriede
toliko,
koliko
vriede
u
kulturi
“ te uvodi dvije kategorije proučavanja kulture.
U
lipnju
1897.
godine
Filologijsko-historijski
razred
JAZU
imenovao je Antuna Radića novim glavnim urednikom
Zbornika.
Interes
za
narodni,
pučki
život
i
narodno,
pučko
mišljenje
doveo
je
do
osnivanja
etnografije
kao
znanstvene
discipline
koja
se
bavi
narodopisom.
Osnovna
zadaća
etnografije
je
prikupiti
i
analizirati
izvornu
građu
o
materijalnoj,
društvenoj
i
duhovnoj
kulturi
narodne,
seoske
većine.
Proučavanje
takve
građe
je
znanstveni
i
istraživački
posao
koji
je
doveo
do
nastanka
etnologije
ili
narodoznanstva.
Svojevrsna
zadaća
Zbornika
je
da
bude
etnološko
i
etnografsko
glasilo
i
na
taj
način
potiče
razvoj
hrvatske
etnografije
i
etnologije,
a
Antun
Radić
se
preuzimanjem
uredništva
Zbornika
,
usredotočio
na
izradu
programa
i
pojasnio
njegovu
svrhu:
„Zadaća
je
Zbornika
za
narodni
život
i
običaje
južnih
Slavena:
1.
da
se
u
njem
sabere
sve,
što
se
može,
o
narodnom
životu
južnih
Slovjena;
2.
da
se
ta
sabrana
građa
znanstveno
obradi“
.
Sabiranje
građe
o
narodnom
životu
i
običajima
je
bio
prvi
i
temeljni
zadatak
Zbornika
,
kojeg
je
bilo
nužno
programirati
izradom
konkretnih
uputa
o
tome
što
i
kako
sabirati.
Na
tragu
te
misli,
u
drugom
broju
Zbornika
,
tiskanom
1879.
godine,
na
88
stranica
objavljuje
svoje
najznačajnije
djelo
Osnova
za
sabiranje
i
proučavanje
građe
o
narodnom
životu
koje
služi
kao
iscrpna
i
opširna
uputa
za
etnografski
rad
na
terenu
te
kao
sredstvo
za
istraživanje
seljačkog
načina
života.
Ističe
kako
je
potrebno
utemeljiti
novu
znanost,
naziva
narodoznanstvo
ili
etnologija,
a
kao
glavni
predmet
istraživanja
te
znanosti
bili
bi
narod
i
narodna
kultura.
Kultura,
odnosno
glavna
kategorija
njegove
teorije
razlaže
se
na
narodnu/seljačku
i
na
gospodsku/neseljačku,
ili
citirajući
samog
Radića,
na
„kulturu
srca“
koja
podrazumijeva
način
života,
običaje,
društveno
uređenje,
poeziju
i
„kulturu
uma“
koja
podrazumijeva
znanja,
vještine
i
iskustva.
Pritom
samo
onu
narodnu,
seljačku
kulturu
smatra
izvorno
hrvatskom,
dok
je
„gospodska“
kultura
prožeta
tuđinskim
utjecajima.
U
Osnovi
ističe
kako
građu
o
narodnom
životu
zapisuju
oni
koji
po
njegovom
uvjerenju
jedini
mogu
spoznati
„narodnu
dušu“,
a
to
su
oni
koji
tu
kulturu
i
žive,
odnosno
sami
seljaci
ili
eventualno
intelektualci
seljačkog
podrijetla
(npr.
seoski
učitelji,
svećenici
i
sl.).
Građa
mora
biti
prikupljena
doslovnim
zapisom
tj.
u
svojem
izvornom
jeziku
i
govoru.
Radićeva
Osnova
bila
je
vrlo
temeljit
i
stručan
uradak.
Iako
je
bila
rezultat
pionirskog
pothvata,
ostala
je
putokaz
trajne
vrijednosti,
a
kao
takva
je
stalno
djelovala
kao
„živa
pobuda
hrvatskim etnografima“
.
Narodoznanstvo i
Osnova za sabiranje i
proučavanje građe o narodnom životu
Stjepan
Radić
rođen
je
11.
lipnja
1871.
godine
u
Desnom
Trebarjevu.
Bio
je
deveto
dijete
od
njih
jedanaestero.
Rodio
se
u
siromašnoj seljačkoj obitelji.
Stjepanovo djetinjstvo se nije razlikovalo od djetinjstva njegovih
vršnjaka koji su živjeli na selu, djeca predškolske i školske dobi
su najčešće pomagala pri lakšim poljoprivrednim radovima te su
čuvala stoku i perad na pašnjacima. Školovanje nije bilo
dostupno svoj djeci zbog teškog materijalnog stanja ta sudbina
zadesila bi i malog Stjepana da nije pokazao želju i upornost za
nastavkom školovanja, a ta njegova upornost u ostvarivanju
zacrtanih ciljeva pratit će ga sve do kraja njegova života.
Njegova
supruga
Marija
Radić
u
„Uspomenama
iz
života
na
moga
blagopokojnoga
supruga
Stjepana
Radića“
o
tijeku
njegova
školovanja piše:
„Stipa
je
počeo
pučku
školu
istom
s
osmom
godinom
i
to
sigurno
radi
toga,
jer
je
bilo
uvijek
po
troje
djece,
koje
je
trebalo
osobito
po
zimi
bolje
obući,
snabdjeti
„smokom“
naime
suhom
hranom
-
sirom,
špekom
i
sl.,
a
to
je
bilo
u
jednom
malom
seljačkom
kućanstvu
prilično
težko.
No
Stipa
je
jedva
čekao
da
svrši
pučku
školu
i
da
sliedi
u
studijama
svoga
brata
Antu
u
Zagrebu,
koji
je
bio
tri
godine
stariji.
Ali
to
nije
bilo
baš
najlakše.
Roditelji
su
bili
protiv
toga
da
nastavi
sa
srednjom
školom,
jer
je
bio
neobično
kratkovidan
i
drugo
jer
se
mu
brat
Ante
samo
s
najvećim
neprilikama
sam
uzdržavao,
te
mu
ne
bi
mogao
nikako
pomagati.
Ali
Stipa
je
već
imao
gotovi
plan,
te
kad
je
svršio
četvrti
razred,
prvi
je
utorak
u
rujnu,
kad
su
kola
sa
sijenom
iz
Trebarjeva
krenula
u
Zagreb,
zamolio
susjeda,
da
ga
poveze
u
Zagreb.
Kakvo
je
bilo
iznenadjenje
Antino,
kad
je
mali
Stipa
osvanuo
u
Zagrebu!
Dakako
da
je
bio
zlovoljan,
jer
se
bojao,
da
ga
ne
će
moći
niti
s
najpotrebnijim
obskrbiti.
Došao
mu
je
u
kaputu
svoga
starijega
brata
-
seljaka,
te
si
je
morao
rukave,
koji
su
mu
visjeli
preko
prstiju,
prilično
zavinuti.
Hlačice
dakako
nije
imao,
nego
samo
prave
posavske
gačice.
Njemu
to
dakako
nije
ništa
smetalo
pri pomisli, da će ići isto kao njegov brat Ante u gimnaziju. . . .
U
drugoj
godini
pobrinuo
se
za
njega
brat
Ante,
te
su
ga
primili
u
Orphanatrophium,
nadbiskupsko
sirotište
u
Vlaškoj
ulici.
Tu
je
bilo
Stipi,
dakako
materijalno
lakše,
te
nije
pretrpio
toliko
gladi
kao
u
prvom
razredu.
Ali
zato
su
malomu
Stipi
došle
opet
druge
brige
i
neprilike.
Stipa
nije
podnašao
krivice,
kad
su
stariji
djaci
t.zv.
prefekti
na
pr.
tražili
da
im
manji
dečki
čiste
cipele.
Stipa
je
branio
mališe,
da
ovaj
ne
mora
svojim
starijim
drugovima
čistiti
cipele.
To
su
dakako
začuli
nekoji
profesori
za
ove
i
slične
svadje,
gdje
je
Stipa
bio
uvijek
na
strani
slabijega.
I
tak
se
dogodilo,
da
se
je
zamjerio
nekojim
profesorima,
koji
su
se
izgovorili
na
koncu
školske
godine,
da
ne
može
radi
slaboga
vida
na
više
škole,
dotično
izučiti
za
svećenika,
jer
da
će
uskoro
oslijepiti. . . .“
Za
vrijeme
školskih
praznika
Stjepan
Radić
je
putovao
u
druge
krajeve
izvan
svog
zavičaja,
najčešće
pješke,
a
ponekad
se
znao
povesti
i
na
seljačkim
kolima
ili
vlakom
kada
je
imao
novca
za
kartu.
Do
prvog
otvorenog
suprotstavljanja
Stjepana
Radića
mađaronskoj
vlasti
dolazi
već
1888.
godine
za
vrijeme
banovanja
bana Khuena Heredvaryja.
O tome Marija Radić zapisuje sljedeće:
„
.
.
.
upućivao
je
Stipa
svoje
drugove
takvim
smjerom,
da
iz
njih
ne
postanu
magjaroni,
već
pravi
narodni
branitelji.
To
je
dovelo
do
njegovoga
izključenja,
koje
je
bilo
Stipi
stavljeno
do
znanja
bez
ikakvoga
obrazloženja.
Kad
je
Stipa
tražio
od
ravnatelja
razlog
svom
izključenju
i
kad
su
njegovi
drugovi
prestali
pozdravljati
ravnatelja
zbog
njegove
nepravednosti,
zatražio
je
taj
čovjek
od
zagrebačkog
redarstva,
da
se
Stipa
zatvori
u
odjel
za
umobolne
u
bolnicu
Milosrdne
braće.
Tu
je
bio
osam
dana,
a
jer
se
ova
nečovječnost
nije
mogla
nikako
shvatiti,
a
kamoli
opravdati,
odpremili
su
Stipu
u
njegovo
rodno
mjesto,
od
kuda
se
nije
smio
maknuti nego k misi u župnu crkvu.
No
Stipa
se
u
ovoj
neprilici
brzo
snašao.
Nabavio
si
knjige
za
VII.
i
VIII.
razred,
te
je
u
Trebarjevu
sam
učio,
pomažući
uz
to
svojima,
koliko
je
god
znao
i
mogao
.
Ove
dvije
godine
djelovale
su
osobito
na
njegov
duševni
i
socijalni
razvoj,
te
se
on,
ako
je
to
bilo
moguće,
još
bolje
sljubio
sa
svojim
narodom,
proživljavajući
još
više
cijelim
svojim
razumom
težki
seljački
život
i
sve
njegove
muke i tegobe.
Poslije
dvije
godine
položio
je
bez
ikakvih
neprilika
u
Zagrebu
ispit
zrelosti,
te
se
na
jesen
iste
školske
godine
upisao
na
sveučilištu
na
pravnički
fakultet.
Njegova
pokojna
mamica
dala
mu
je
nauk,
neka
nikako
ne
uči
ni
za
popa,
ni
za
fiškala.
Pop,
kaže,
ima
džep
bez
dna,
te
mu
nije
nikada
dosta
novaca,
dok
fiškal
mora
iz
pravoga čovjeka napraviti krivoga, a iz krivoga pravoga.“
Studirao
je
pravo
u
Zagrebu
1891.–93.
i
1906.–07.,
Pragu
1893.–94.
i
Budimpešti
1895.
te
politologiju
od
1897.
u
Parizu,
gdje
je
diplomirao
na
Slobodnoj
školi
političkih
znanosti
1899.
(dijelove
završnoga
rada
La
Croatie
actuelle
et
les
Slaves
du
sud
objavio
u
Pragu
u
časopisu
Rozhledy
i
kao
brošuru
Současné
Chorvatsko
1900.)
Djetinjstvo i školovanje Stjepana Radića
Jasno
i
artikulirano
iznošenje
stavova
i
protivljenje
tuđinskoj
vlasti
u
Domovini,
Stjepana
Radića
nerijetko
dovodi
u
sukob
s
vlasti
koji rezultira ili progonom ili kaznama zatvora.
Tako
je
uhićen
u
Zagrebu
1889.
(prekinuvši
kazališnu
izvedbu,
nazvao
bio
Khuena
Héderváryja
tiraninom),
u
Trebarjevu
1890.
(ometanje
oružničkoga
uredovanja)
i
u
Mostaru
1891.
(javna
polemika
o
hrvatsko-srpskim
odnosima).
Godine
1893.
na
proslavi
u
Zagrebu
u
ime
sveučilišne
mladeži
pozdravio
je
povezivanje
Stranke
prava
i
Neodvisne
narodne
stranke,
potom
zbog
vrijeđanja
N.
Crnkovića
bio
osuđen
na
tri
tjedna
zatvora,
a
u
Petrinji
na
četiri
mjeseca
zbog
ponovne
kritike
Khuena
Héderváryja
na
proslavi
obljetnice
Sisačke
bitke
održane
u
Sisku.
Sukobivši
se
s
redarstvom
zbog
raspuštanja
skupa
studentskoga
društva
„Slavija“,
u
kojem
je
djelovao,
u
studenom
1894.
u
Pragu
je
osuđen
na
10
dana
zatvora
te
izgnan
iz
austrijskoga
dijela
Monarhije
uza
zabranu
studiranja
na
tamošnjim
sveučilištima.
Kao
drugooptuženi
za
spaljivanje
mađarske
trobojnice
u
listopadu
1895.,
u
studenom
je
osuđen
na
šest
mjeseci
zatvora
(kaznu
izdržavao
u
Bjelovaru
do
svibnja
1896),
pa
dulje
nije
mogao
studirati
nigdje
u
Monarhiji.
Nakon
višemjesečnoga
boravka
u
Moskvi
1896.
uhićivan
je
u
Kutini
i
Popovači
zbog
predizborne agitacije.
Kad
je
1902.
ujedinjenjem
Neodvisne
narodne
stranke
i
Stranke
prava
nastala
Hrvatska
opozicija
(od
1903.
Hrvatska
stranka
prava), izabran za tajnika njezina Kluba, Radić se seli u Zagreb.
Odstupanjem
s
dužnosti
tajnika
Hrvatske
stranke
prava
1904.
godine
s
bratom
Antunom
utemeljuje
Hrvatsku
pučku
seljačku
stranku,
iako
su
već
ranije
izdali
cijeli
niz
programatskih
članaka
i
brošura
koje
su
bile
namijenjene
prosvjećivanju
seljaka
tek
potkraj
1904.
stvoreni
su
preduvjeti
za
osnivanje
stranke
koja
će
na
političku
scenu
iznijeti
problematiku
sela
i
njegovih
stanovnika.
Način
odabira
ljudi
za
povjerenike
i
osnivače
stranke
sam
Stjepan Radić opisuje ovako:
„Ja
sam
putujući
hrvatskim
zemljama
često
pitao
seosku
djecu,
ima
li
u
njihovu
selu
takav
čovjek
koji
niti
kod
seoskoga
židova
pije,
niti
se
obćinskoga
bilježnika
boji,
a
ufa
se
i
popu
prigovoriti,
nadalje
koji
dobro
gospodari
i
svačiju
djecu
voli.
Kad
su
mi
djeca
poslije
kratkoga
viećanja
odkrila
takvoga
čovjeka,
ja
bih
pošao
k
njemu
na
konak
i
ako
sam
vidio,
da
je
taj
čovjek
još
i
pismen,
da
je
prijatelj
škole
i
da
njegova
žena
jede
s
njim
za
stolom,
onda
sam si ga zabilježio kao budućega suosnivača seljačke stranke.“
Organizirajući Seljačku stranku, on je napisao da se ima boriti:
„…samo
ustavnim
sredstvima,
dotično,
ako
ustavnih
sredstava
nema,
samo
pisanom
i
živom
riječi,
riječju
muževnom
i
odvažnom, do potrebe i bez obzira na posljedice.
Borit
se
valja
i
činom,
i
to
plugom
i
motikom,
udruživanjem
i
javnim
sastajanjem,
skupnim
peticijama
i
prosvjedima,
ali
nikada
pod
nikoju
izliku
i
u
nijednu
svrhu
kakvim
mu
drago
materijalnim
oružjem, bio to kamen ili bomba, batina ili puška, kolac ili sjekira.
Ne
treba
se
ni
jedne
vlasti
bojati,
ali
ne
treba
niti
jednu
vladu
rušiti
oružanom silom. Već smjena voljom naroda takav nauk provodio.“
I
sama
Marija
Radić
u
svojim
Uspomenama
se
prisjetila
vremena
osnivanja stranke:
„Seljačka
stranka
bila
je
onda
u
svojim
prapočecima,
te
je
bilo
potrebno
za
razvoj
Stranke
mnogo
truda,
napora,
skupština
i
sastanaka,
borbe
i
muke,
članaka,
-
jednom
riječi
najveće
požrtvovnosti,
kakvu
si
možemo
zamisliti
kod
jednog
narodnog
radnika.
Malo,
pomalo
predobivao
je
narod.
Taj
narod,
izvaran
od
pokvarene
gospode,
koja
su
ga
mitila
ne
samo
gulašem
i
pićem,
nego
i
novcem
počeo
je
polagano
vjerovati
i
shvaćati
to
novo
Evanđelje
Seljačke
Stranke,
te
je
braneći
svoje
seljačke
interese
počeo
napuštati
gospodske
stranke.
Ne
jedanput
je
Radić
bio
na
skupštinama
u
pogibli
života,
ne
jedanput
je
došao
izmoren,
ne
primivši
po
cijeli
dan
ni
zalogaja
i
održavši
četiri
do
pet
sastanaka
u
raznim
mjestima,
ali
uza
sve
to,
vrativši
se
usred
noći
natrag,
govorio
s
takvim
oduševljenjem
o
svojim
sastancima,
kao
da
je
na
svakom sastanku dobio glavni zgoditak.“
Od
1905.
godine
postaje
predsjednik
Hrvatske
pučke
seljačke
stranke,
s
kojom
je
1908.
godine
ušao
u
Hrvatski
sabor,
a
1911.
godine
stranka
osvaja
8
mandata.
I
tada
je
Radić
redovito
bio
zatvaran
zbog
svojih
političkih
ispada,
što
se
nije
promijenilo
kroz
njegov cijeli život.
Godine
1918.
na
sjednici
Središnjeg
odbora
Narodnog
vijeća
održao
je
svoj
slavan
govor
u
kojem
se
suprotstavlja
tada
predloženom
načinu
ujedinjenja
Države
Slovenaca,
Hrvata
i
Srba
s Kraljevinom Srbijom pod vlašću dinastije Karađorđevića.
Tada
je
Radić
izrekao
svoju
slavnu
rečenicu
„Ne
srljajte
kao
guske u maglu”
.
Politički aktivizam
Stjepan
Radić
je
zbog
loše
imovinske
situacije
bio
prisiljen
zarađivati
svoj
novac
ponajviše
s
intelektualnim
radom,
kao
što
su
to
bile
poduke
đacima
boljeg
imovinskog
statusa,
a
kasnije
njegovim
sazrijevanjem
pišući,
kao
suradnik,
tekstove
i
rasprave
za brojne novine i časopise.
Godine
1898.
oženio
se
učiteljicom
iz
Praga
Marijom
Radić
(djevojački
Dvořáková
-
Prag
,
27.
kolovoza
1874.
-
Zagreb
,
17.
lipnja
1954.
)
Nakon
studija,
tijekom
kojeg
je
živio
u
oskudici
sa
svojom
suprugom,
Stjepan
Radić
nastavio
je
živjeti
u
Pragu
i
tamo
je
radio
u
češkim
novinskim
listovima.
Zbog
političkih
stavova
1900.
godine
Radić
je
s
obitelji
bio
protjeran
iz
Praga,
pa
se
seli
u
Zemun,
gdje
je
Radić
nastavio
raditi
kao
dopisnik
u
češkim,
ruskim
i
francuskim
listovima.
Počeo
je
također
pisati
članke za Srpski književni glasnik.
Do
1906.
bio
je
urednik
časopisa
Hrvatska
misao.
Istovremeno
je
Radić
počeo
pisati
knjige.
Tada
je
objavio
knjigu
„Hrvati
i
Srbi”
.
Napisao
je
mnoga
djela,
među
kojima
je
65
brošura
i
preko
3500
rasprava,
govora,
članaka.
Neke
od
najpoznatijih
knjiga
su
mu
„Moderna
kolonizacija
i
Slaveni”
,
„Savremena
Europa”
,
„Današnja
financijalna
znanost”
i
druge.
Osim
toga,
Radić
se
bavio
prevođenjem,
te
je
objavio
nekoliko
knjiga
prevedenih
s
francuskog i češkog jezika.
O
tome
kako
je
došao
na
ideju
o
otvaranju
knjižare
Radić
piše
u
autobiografiji.
Potreban
novac
za
knjižaru
posuđuje
mu
češki
prijatelj
Franjo
Sodomka
koji
se
iz
Preloščice
preselio
u
Zagreb
u
Radićevo
susjedstvo,
a
Stjepan
Radić
u
autobiografiji
piše
kako
Franjo:
„.
.
.
nije
mogao
prežaliti
da
ja
uz
neprestani
književni
i
politički
rad
sa
ženom
i
djecom
najoskudnije
živim,
pa
mi
je
savjetovao
da
knjige
ne
samo
pišem,
nego
i
prodajem
i
da
ću
od
knjižarske
trgovine živjeti bolje nego od svega svoga književnoga rada“.
Također
inicijativu
za
otvaranje
knjižare
kao
osnovnog
izvora
prihoda
opisala
je
i
Marija
Radić
u
svojim
„Uspomenama“:
„U
to
vrijeme
već
radi
političke
hajke
Matica
Hrvatska
nije
htjela
štampati
Stjepanu
Radiću
knjige
-
bio
je
onda
napisao
originalnu
knjigu:
„Savremena
Ustavnost“-
time
nam
je
bio
naš
život
kao
obično
prilično
otežčan.
I
tako
smo
se
1911.
u
prijateljskim
razgovorima
s
g.
Sodomkom
i
na
njegov
se
savjet
zainteresirali
najprije
za
papirnicu
Klein
-koja
je
bila
onda
zatvorena
-
u
Jurišićevoj
ulici
br.
3.
No
budući
da
nam
je
bila
preskupa
-
tražio
je
g.
Klein
od
nas
17
tisuća
forinti,
a
ladice
u
policama
su
bile
gotovo
sve
prazdne
-
iznajmili
smo
na
br.
1a
u
Jurišićevoj
ulici
prazdni
dućan
i
ja
sam
ga
dala
urediti
za
papirnicu
i
knjižaru.
Tu
nam
je
g.
S.
uzajmio
dakako
uz
sigurno
jamstvo
tih
najpotrebnijih
nekoliko
tisuća
forinti
za
papirničku
robu
i
ja
sam
odputovala
u
Prag da nabavim najnuždniju robu.
Namjerila
sam
se
slučajno
na
jednu
solidnu
firmu,
gdje
su
mi
osobito
savjetom
išli
na
ruku,
što
je
dobro
kupiti,
te
sam
za
te
-
koliko
se
sjećam
-
četiri
tisuće
forinti
dobila
ni
više
ni
manje
nego
13
velikih
sanduka
papirničke
robe.
Obišla
sam
ujedno
nekoliko
velikih
poznatih
pražkih
knjižara,
gdje
sam
dobila
u
komisiju,
dakle
bez
novaca,
dobre
češke
knjige.
To
je
svakako
zanimljivo
s
obzirom
na
to,
što
u
Zagrebu
nisam
na
ime
moga
supruga
mogla
dobiti
niti
jedne
knjižice
od
nijedne
knjižare
i
najmanje
od
Kugli-a,
dok
u
Pragu
je
Radićevo
ime
već
onda
imalo
tako
dobar
glas,
te
su mi knjige izručili bez ikakvoga jamstva.“
Slavenska knjižara i publicistički rad
Stjepana Radića
Klikni na sliku
U
novoj
državi
pod
vlašću
srpske
dinastije
Karađorđević,
Stjepan
Radić
je
zbog
borbe
za
hrvatsku
ravnopravnost
dolazio
u
sukob
s
režimu
bliskim
strankama
i
vladama.
Zbog
svojih
je
istupa
bio
kažnjavan
zatvorom,
a
bio
je
i
prisiljen
zbog
opstanka
same
stranke
mijenjati
joj
ime.
Iako
je
u
nekoliko
navrata
kratko
obnašao
dužnosti
u
kraljevskoj
vladi
te
ga
dužnosti
nisu
odvratile
od
njegove
političke
borbe.
U
toj
političkoj
borbi
često
je
bio
napadan u člancima koji su izlazili u režimu bliskim tiskovinama.
Parlamentarnim
jačanjem
stranke
na
području
Kraljevine
SHS,
Stjepan Radić kao njen vođa predstavlja veliku prijetnju režimu.
Prije
kobne
1928.
godine
bilo
je
pokušaja
eliminacije
Stjepana
Radića
kao
vođe
seljačkog
pokreta.
Na
početku
1928.
godine
na
audijenciji
kod
kralja
Aleksandara
nakon
Radićevog
izlaganja
plana
djelovanja
kralj
mu
se
obratio
riječima:
„
Hoćete
li
dospjeti,
da ćete sve to, moći provesti!“
U
beogradskim
tiskovinama
bliskima
režimu
objavljivani
su
članci
koji
su
pozivali
na
uklanjanje
Stjepana
Radića
s
političke
scene,
a
vrhunac
obračuna
s
politikom
Hrvatske
seljačke
stranke
i
njenim
vođom
bio
je
atentat
na
zastupnike
Hrvatske
seljačke
stranke u Skupštini u Beogradu.
Neposredno
po
Radićevu
dolasku
u
Beograd,
prije
održavanja
same
Skupštine,
upozoravan
je
da
ne
dolazi
u
Skupštinu
ali
izjava
koju
je
dao
zastupniku
Sekuli
Drljeviću
odražava
njegove
životne
ideale
zbog
kojih
je
i
stradao:
„Ali
zapamti
Sekule,
ja
sam
kao
i
vojnik
u
ratu,
u
rovu,
iz
koga
vodim
borbu
za
prava
hrvatskoga
seljačkoga
naroda.
Ili
ću
iz
tog
rova
izaći
kao
pobjeditelj ili će me iz njega mrtvoga iznijeti hrvatski narod.“
Dana
20.
lipnja
1928.
godine
nakon
burne
rasprave,
koja
je
bila
povod
pripremljenom
atentatu
na
vodeće
predstavnike
Hrvatske
seljačke
stranke,
pripadnik
Narodne
radikalne
stranke
Puniša
Račić puca u hrvatske zastupnike.
„…
U
tom
času
izvadio
je
Puniša
Račić
iz
džepa
svoj
revolver
.
Ministar
Vujičić,
koji
je
sjedio
u
ministarskoj
klupi
iza
Račića,
uhvatio
ga
je
za
ruku
s
namjerom,
da
spriječi
pucanje.
Istodobno
je
priskočio
i
ministar
Kujundžić
s
jednakom
namjerom.
Ali
Račić,
koji
je
veoma
jak
čovjek,
otrgne
se
ministrima.
Točno
u
11
sati
i
25
minuta
strahovit
pucanj
iz
parabeluma
odjekne
u
dvorani.
Tane
je
pogodilo
dra
Pernara
jedan
centimetar
iznad
srca.
Kada
se
Pernar
srušio
na
klupu,
naperio
je
Račić
svoj
parabelum
na
Stjepana
Radića.
To
je
opazio
dr.
Đuro
Basariček,
koji
je
skočio
preko
stenografskoga
stola,
da
Račiću
spriječi
namjeru.
Ali
Račić
se
naglo
okrene
prema
Basaričku,
na
kojega
ispali
parabelum.
Tane
pogodi
Basarička
u
slabine
tako,
da
je
izašlo
na
lijevu
lopaticu
,
te
je
Basariček
odmah
onesviješten
pao
na
pod.
Međutim
je
pred
Stjepana
Radića
dojurio
Ivan
Granđa,
da
ga
zaštiti
svojim
tijelom.
No
Račić
opet
ispali
parabelum,
te
pogodi
Granđu
u
ruku.
Čim
se
Granđa
srušio,
nacilja
Račić
stoičkom
mirnoćom
na
Stjepana
Radića,
kojega
tane
pogodi
u
trbuh.
Sad
je
prema
Puniši
Račiću
skočio
Pavle
Radić.
Ipak
se
Puniša
nije
zbunio,
nego
je
Pavlu
Radiću
dobacio:
»Ha!
Tebe
sam
i
tražio!«
I
mirno
nacilja
revolverom
na
Pavla
Radića,
kojega
pogodi
jedan
centimetar
ispod
srca
tako,
da
se
Radić
odmah
onesviješten
srušio
na
pod.
Kako
je
Svetozar
Pribićević
sjedio
u
klupi
tik
Stjepana
Radića,
držalo
se,
da
će
Puniša
Račić
šesti
hitac
opaliti
na
Pribićevića.
To
se
ipak
nije
dogodilo,
nego
je
Puniša
iza
tolikoga
krvoprolića
posve
sabrano
s
revolverom
u
ruci
izašao
iz
dvorane
kroz
tzv.
ministarsku
sobu.
Vidjelo
se,
da
Puniša
puca
samo
na
hrvatske
narodne
zastupnike.
Njegovi
su
hitci
slijedili
u
razmacima
od
nekoliko
časaka
tako,
da
se
cijeli
zločin
Puniše
Račića zbio u jednoj – i to nepunoj – minuti.“
U
atentatu
su
ubijeni
Đuro
Basariček
i
Pavao
Radić,
a
ranjeni
Stjepan Radić, Đuro Granđa i Ivan Pernar.
Od
posljedica
ranjavanja
Stjepan
Radić
je
preminuo
8.
kolovoza
1928. godine.
Atentat
na
zastupnike
bio
je
indirektan
povod
u
proglašavanje
diktature kralja Aleksandra 6. siječnja 1929. godine.
Atentat u Skupštini
Izložba
Koncept i scenarij
Katica Mrgić, Ivana Plavec, Ivica Valent
Likovno oblikovanje
Katica Mrgić
Ivana Plavec
Ivica Valent
Tehnička realizacija
Katica Mrgić
Ivana Plavec
Ivica Valent
Posuditelji građe
Gradski muzej Sisak
Hrvatski državni arhiv
Desno Trebarjevo, travanj 2020.
Antun i Stjepan Radić
Sinovi Trebarjeva
Katalog Antun i Stjepan Radić Sinovi Trebarjeva
u PDF formatu možete skinuti ovdje: LINK